Śniadaniowe wyzwanie

Opierając się na teorii Yang Yin, dieta chińska duży nacisk kładzie na właściwości termiczne produktów spożywczych. Niezależnie od zawartości mikroelementów, witamin czy innych związków, dany produkt może wywoływać w organizmie odczucie ciepła, zimna albo stany pośrednie. Im dany produkt bardziej rozgrzewa organizm, tym bardziej jest Yang, natomiast im jego oddziaływanie jest bardziej ochładzające, tym bardziej reprezentuje aspekt Yin.

Gorące
Produkty o właściwościach gorących mają działanie silnie rozgrzewające organizm. Gorące właściwości posiada wiele ostrych przypraw: chili, pieprz, suszony imbir czy curry. Produkty te wzmacniają Yang organizmu, jednakże doradza się ostrożność przy ich spożywaniu, gdyż spożywane w nadmiarze prowadzą do wewnętrznego gorąca.

Ciepłe
Pożywienie o właściwościach ciepłych warto wykorzystywać zwłaszcza w diecie jesiennej i zimowej. Do grupy tej należą niektóre warzywa: por, cebula, dynia. Dla mięsożerców zaliczamy przede wszystkim dziczyznę: mięso dzika, kuropatwy, sarny czy zająca, jak również wiele gatunków ryb: dorsza, flądrę, tuńczyka, węgorza oraz ryby i mięsa wędzone. Właściwości ciepłe posiada także duża część przypraw, między innymi: bazylia, cząber, czosnek, koper, tymianek, majeranek, świeży imbir, kolendra, liść laurowy, lubczyk.

Neutralne
Neutralne produkty mają działanie ogólnie wzmacniające. Powinny stanowić podstawę dobrze skomponowanej diety. Są zalecane jako główny składnik pożywienia dla zdecydowanej większości osób. Do grupy tej należą zboża, które doskonale wzmacniają organizm, jak również wiele roślin strączkowych: bób, ciecierzyca, groch, soczewica, soja. Naturę neutralną ma także mnóstwo warzyw, takich jak: buraki, marchew, pietruszka, kalarepa, kabaczek, groszek zielony czy fasolka szparagowa oraz wybrane orzechy: dyni, laskowe, migdały, pistacjowe czy nasiona słonecznika. Niektóre rodzaje mięsa, takie jak wołowina, cielęcina, wieprzowina oraz ryb (karp, pstrąg czy łosoś) również zaliczamy do grupy produktów neutralnych.

Ochładzające i odświeżające
Można w celu dodania im energii Yang wrzucić na chwilę do
wrzątku lub podawać gotowane. Do produktów ochładzających należy większość spożywanych na surowo krajowych owoców (agrest,
borówki, wiśnie, truskawki, porzeczki, jabłka). Produkty mleczne,
takie jak: kefiry, śmietana czy twaróg oraz przetwory sojowe: tofu
czy mleko sojowe. Czarna i zielona herbata, należące do tej grupy
również ochładzają organizm. Dlatego nie są wskazane w większych
ilościach w szczególności w chłodniejszych porach roku.

Zimne
Produkty zimne najbardziej nadają się do spożywania w porze upałów, po to by zrównoważyć panujące na dworze wysokie temperatury. Chronią przed gorącem. Jednak osoby mocno wychłodzone nawet latem powinny ograniczać spożywanie produktów o właściwościach zimnych.  
Podobnie jest w większości kuchni krajów o gorącym i ciepłym klimacie. Wychłodzenie i skłonność do przeziębień dotyka wszystkie osoby odżywiające się tylko zimnymi potrawami, gotowcami które są dostępne na sklepowych półkach.  Brak możliwości gotowania w pracy lub zwykłe lenistwo doprowadzają do tego, że współczesna dieta zawiera dużo produktów ochładzających i zimnych. Do grupy tej należą między innymi: ogórki, pomidory, niektóre gatunki owoców egzotycznych, wodorosty, a z produktów mlecznych – jogurt. Jedząc produkty, które oferuje nam nasz klimat w określonej porze roku, wykorzystujemy jednocześnie ich działanie termiczne. Pełne ziarna zbóż są jednym z najbardziej zrównoważonych produktów spożywczych i powinny stanowić podstawowy element diety. Ogólna zasada przygotowywania potraw jest taka, że jadłospis w ciepłych porach roku powinien składać się z większej ilości potraw typu Yin, natomiast w okresie jesienno-zimowym z potraw bardziej Yang.

Kierując się medycyną chińską, jednym z ważniejszych elementów diety rozgrzewającej, w myśl filozofii Yin i Yang jest spożycie ciepłego śniadania – szczególnie w okresie jesienno – zimowym.  
Nie nie, nie chodzi tylko o kawę, która wykazuje właściwości chłodzące, lecz mieszankę zbóż lub kaszę jaglaną. Taki posiłek wzbogacić możemy orzechami i gotowanymi owocami takimi jak brzoskwinie czy morele, które dodatkowo dostarczą odpowiednią ilość błonnika, witamin oraz immunoskładników takich jak magnez, selen i cynk wzmacniających układ odpornościowy. W okresie zimowym warto poranną kawę zamienić na herbatę z goździkami lub cynamonem, które działają odprężająco i silnie rozgrzewająco. A najbardziej ocieplającym składnikiem jest oczywiście imbir i ten w okresie zimowym powinien być w każdej kuchni.  Jeśli bez kawy nie możesz wytrzymać . To warto spróbować gotowanej kawy zbożowej.