Hatha joga a stres

‘Człowiek jest zdrowy, jeżeli elementy (dosze) i trawienie są zrównoważone,
formowanie tkanek, usuwanie toksyn i wszelkie cielesne procesy są właściwe,
a osoba ta doświadcza szczęśliwości w duszy, zmysłach i umyśle’
                                                                                                 

                                                                                                  Charaka Samhita

 

HATHA JOGA a STRES

         Hatha jogaHA oznacza energię słoneczna THA oznacza energię księżycową splecenie tych dwóch energii ze sobą oznacza, że hatha joga w praktyce dąży do osiągnięcia balansu, równowagi dwóch przeciwstawnych energii. Dwa stany, które są całkowicie odmienne sprawiają, że po ćwiczeniach odczuwany jest spokój i równowaga a jednocześnie energia i pewność siebie.
           Podstawą hatha jogi jest praca z ciałem i oddechem. Obejmuje również emocje i umysł. Co za tym idzie wpływa prawidłowo na nasze samopoczucie, zdrowie. A zdrowy stan umysłu oraz stan ciała wywiera pozytywną energię, witalność i nastawienie do świata.

Stres  ‘[ang.], psychol. stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości.’ Encyklopedia PWN

           Od strony fizjologicznej stres jest reakcją organizmu na określony sygnał pochodzący z mózgu. Za pomocą pięciu zmysłów umysł człowieka gromadzi informacje o świecie. U każdego człowieka obrazy rejestrowane ze świata są przesiewane przez siatkę utworzoną z indywidualnych doświadczeń i zostają zarejestrowane w umyśle, często bardzo głęboko w podświadomości. Wszyscy reagujemy mechanicznie, bez pełnego udziału świadomości. Jeśli stan stresu przedłuża się powstają ogromne zmiany w układzie nerwowym, hormonalnym i narządach wewnętrznych, które z czasem tracą zdolność do normalnej pracy.

            Asany i prana jama pomagają usunąć z organizmu stres nagromadzony w postaci napięć oraz blokad fizjologicznych i energetycznych, pomagają oczyścić i wzmocnić układ nerwowy, co prowadzi do prawidłowego postrzegania swojego JA, panowania nad własnym umysłem i nauki zapanowania nad sobą.

           ‘Wszystkie asany, które są wykonywane prawidłowo wzmacniają układ nerwowy. Potwierdzają to wyniki badań ogłoszone pod koniec maja 2007 roku przez naukowców Boston University School of Medicine – w efekcie podczas ćwiczeń zwiększa się poziom jednego z bardzo ważnych neuroprzekaźników – kwasu gamma – aminomasłowego (GABA), co powoduje wyciszenie pobudzonych neuronów. Dotychczas poziom tej istotnej substancji, której niedobór powoduje depresje, stany lękowe, zaburzenia psychiczne i neurologiczne, potrafiono podwyższyć tylko za pomocą leków. Odkrycie zależności pomiędzy wykonywaniem asan a poziomem kwasu gamma – aminomasłowego stwarza szansę na poprawę stanu zdrowia milionów osób z zaburzeniami psychicznymi i neurologicznymi.’ – Bartosz Niedaszkowski ‘Joga i ajurweda’.                                                                                           
 
          Gdy jesteśmy zestresowani, mięśnie napinają się. Przy współczesnym pędzie za pracą, pieniędzmi  oraz zdobywaniem coraz to każdego sobie wyznaczonego celu, zapominamy o sobie. Człowiek zaczyna skarżyć się na bóle mięśni, kręgosłupa, jego nerwowość i stres zaczynają powoli opanowywać każdy wewnętrzny narząd. W taki sposób rodzą się choroby XX wieku. Gdyby jednak każdy z Nas poświęcił dla siebie trochę czasu, sytuacja nabrała by innego tempa, wolniejszego i pewniejszego w postrzeganiu i przyjmowaniu zewnętrznego świata. Praktykowanie jogi pozwala na ustabilizowanie wewnętrznej sytuacji. Usuwa z organizmu hormony stresu poprzez przyspieszanie krążenia, powoduje wydzielanie endorfin, zmniejsza napięcie wywołane sytuacją stresową, poprawia wydolność oddechową.
             
           Indyjski mistrz jogi B.K.S. Iyengar opracował na podstawie doświadczeń swoich i swoich uczniów specjalne sekwencje ćwiczeń na różne dolegliwości, począwszy od przeziębienia, poprzez bóle pleców, kłopoty z ciśnieniem, aż do depresji i chronicznego zmęczenia. 

           Relaksacja jest nie odłączną częścią zajęć jogi. Każda dobrze skonstruowana sesja jogi kończy się relaksacją. Efektem relaksacji jest odprężanie ciała, czyli zmniejszenie napięcia mięśniowego oraz obniżenie poziomu wewnętrznej mobilizacji. Prawidłowa relaksacja pogłębia zdolność odczuwania ciała i rozwija świadomość stanu emocjonalnego, w jakim się znajdujemy.

            Regularny trening jogi obejmujący ćwiczenia ciała, oddechu i relaksację, wykonywane w pełnym skupieniu, owocuje w życiu codziennym podniesieniem zdolności rozpoznania czynników wpływających na naszą sytuację. Stajemy się świadomi czynników wywołujących stres, jak i tych redukujących go. Jak w każdym naturalnym sposobie leczenia, efekty nie są natychmiastowe ale są długotrwałe. Wniosek, który możemy wysnuć to taki, że ćwiczenia jogi dosięgają do sedna problemu.

           Z mojego punktu widzenia, osoby, którą dotknęły depresja i stany lękowe, która od niedawna zaczęła praktykować jogę, różnica w odbieraniu świata i bodźców stresogennych jest diametralnie zmieniona niż przed poznaniem praktyki. Relaksacja i wyciszenie dają odprężenie nie tylko ciału ale i umysłowi, dążącemu do coraz to lepszego JA. A wszystko zaczyna się właśnie tam, bez spokojnego i wyciszonego wnętrza nie osiągnę dużo a jeśli nawet to się uda będzie kosztować mnie to ogromnym stresem, nerwowością i obniżeniem samorealizacji. Z praktyką czuje się pewniejsza, odbieram stres, jest to nieuniknione ale panuje nad nim. Żyję ze sobą w zgodzie, ze swoim ciałem oraz umysłem.

Źródła:
Magazyn ‘Żyj zdrowo i aktywnie’ 
‘Joga i ajurweda’ Bartosz Niedaszkowski
Encyklopedia PWN